Julkaisuala on murroksessa. Digitaalisen julkaisemisen tuoreimmat trendit, kuten tekoäly, hyperpersonointi ja älykkäät julkaisujärjestelmät, muovaavat alaa voimakkaasti. Tässä artikkelissa summaamme WoodWingin vinkkejä näiden trendien haltuun ottamiseen.

Trendi 1: Maksullinen sisältö

Blogeissa, verkkosivuilla ja videopalveluissa tarjotaan valtavasti ilmaista ja opettavaista sisältöä. Ilmaisen sisällön määrä myös kasvaa koko ajan. Pitäisikö kustantajienkin lähteä mukaan trendiin ja tarjota ilmaista sisältöä, jotta ne eivät menetä yleisöään?

Ei tarvitse. Lukijoita voi houkutella tarjoamalla osan sisällöstä ilmaiseksi, mutta kaikkea ei tarvitse tarjota maksutta.

Tässä muutama idea siihen, kuinka voit muuttaa sisältöä rahaksi:

Trendi 2: Tekoälyn hyödyntäminen

Sen jälkeen, kun ChatGPT julkaistiin marraskuussa 2022, tekoälyn merkitys digitaalisessa julkaisemisessa on kasvanut huimasti. Tekoäly voi auttaa tyhjän paperin syndroomasta kärsivää ja auttaa luomaan vetoavia otsikoita ja tekstejä nopeasti ja helposti.

Teksti ei kuitenkaan ole ainut osa-alue, jolla tekoäly voi hyödyttää kustantajaa. Sen avulla voi luoda uniikkeja kuvia niin mainoksiin kuin vaikkapa kirjan tai lehden kanteenkin. Unite.ai on listannut parhaat tekoälysovellukset tähän tarkoitukseen.

Pelkkään tekoälyyn ei kuitenkaan pidä luottaa sisällöntuotannossa, koska se voi tuottaa virheellistä sisältöä, antaa väärää tietoa tai jopa syrjiä ihmisryhmiä.

Trendi 3: Hyperpersonointi ja atominen sisältö

Hyperpersonoinnin avulla tarjottu sisältö räätälöidään vastaamaan tilaajan kiinnostuksen kohteita ja aiempaa toimintaa. Tämä sitouttaa tilaajaa ja saa hänet kuluttamaan palveluun enemmän aikaa ja rahaa. Hyperpersonointi näkyy monessa paikassa arjessamme: esimerkiksi sosiaalisen median mainokset voivat tuntua lukevan ajatuksia ja Netflixin sarja- ja elokuvasuositukset olla kokouttavia.

Hyperpersonointia tehdään niin sanotun atomisen sisällön avulla. Atomisella sisällöllä tarkoitetaan sitä, että sisältö hajotetaan pieniksi, rakennuspalikkamaisiksi atomeiksi, jotka voi esittää eri tavoin eri yleisöille. Näin saadaan aikaan henkilökohtaisemman tuntuista sisältöä. Esimerkiksi Netflix näyttää eri tilaajille eri pysäytyskuvia samoista ohjelmista sen mukaan, mistä lajityypeistä tilaaja pitää eniten.

Trendi 4: Kanavariippumaton sisältö

Kanavariippumatonta sisältöä voi nimensä mukaisesti julkaista missä tahansa – niin verkossa ja painetussa aineistossa kuin sosiaalisessa mediassakin. Kanavariippumattomuuden kantava ajatus on hylätä vanhat sisällönluontiprosessit, poistaa siilot sisällöntuottajien väliltä ja virtaviivaistaa sisällöntuotantoa.

Kanavariippumaton lähestymistapa voi lisätä tuottavuutta, nopeuttaa julkaisuaikatauluja ja vähentää kustannuksia. Näin sisällöntuottajille myös vapautuu aikaa luoda enemmän laadukasta sisältöä.

Trendi 5: Mediayhteistyöt

Yhteistyökuvioiden ja kumppanuuksien merkitys kasvaa kasvamistaan etenkin silloon, kun julkaisijat kohdentavat sisältöään tarkemmin tietylle yleisölle. Yhteistyöllä voi lisätä tuottavuutta ja brändin tunnettuutta. Joitakin esimerkkejä ovat yhteistyönä toteutetut webinaarit, sponsoroidut julkaisut ja vaikuttajayhteistyöt. Yhteistyöstä hyötyvät molemmat osapuolet, kun brändit saavat näkyvyyttä toistensa kanavissa ja tavoittavat toistensa yleisön.

Trendi 6: Digitaalinen uudistuminen

Oikeanlainen julkaisujärjestelmä voi mullistaa liiketoiminnan, kun prosessit tehostuvat. Digitaalisen työn uudistaminen vie aikaa, mutta parantaa julkaisun kilpailukykyä julkaisualan digimurroksen aikana. 

Aloita näistä:

Smartiumin tarjoama WoodWing Studio on älykäs julkaisujärjestelmä, jossa työn seuraaminen on yksinkertaista. Julkaiseminen sekä printti- että digitaaliseen muotoon helpottuu ja nopeutuu. Samalla säästyy aikaa ja rahaa. Lue lisää ja ota yhteyttä.