Laine: Monikieliset julkaisut syntyvät WoodWing Studiossa

Laine Publishing julkaisee Laine-neulontalehteä (englanniksi Laine Magazine) ja käsityö- ja lifestyle-kirjoja. Vuodesta 2021 niiden julkaisu on hoitunut WoodWing Studio -julkaisujärjestelmällä. Yrityksen toinen perustaja ja operatiivinen johtaja Sini Kramer ja Laineen toimituspäällikkö Maija Kangasluoma kertovat nyt, miten WoodWing Studio on auttanut kansainvälistä yritystä kasvamaan.

Studio helpotti prosesseja ja nopeutti julkaisemista

Kun Laine Publishing perustettiin vuonna 2016, lehti ilmestyi kolme kertaa vuodessa englanniksi. Silloin taitto tapahtui InDesignilla ja graafikkoa pyydettiin tekemään kaikki tarvittavat muutokset, esimerkiksi korjaamaan kielivirheet.

“Prosessi oli raskas, mutta hitaassa julkaisutahdissa se toimi riittävän hyvin”, Sini selittää. 

Muutoksen tarve syntyi vuonna 2020, kun Laine julkaisi ensimmäisen kirjansa. Kirja julkaistiin sekä englanniksi että suomeksi. Samana vuonna myös Laine-lehteä alettiin julkaista suomeksi.

“Huomasimme, että kun julkaisuja tulee enemmän ja useammalla kielellä, tarvitsemme suoraviivaisempia ja kevyempiä prosesseja. WoodWing Studio oli ennestään tuttu muun muassa Maijalle ja toiselle perustajallemme, Jonna Hietalalle. Se oli yksi syy, jonka vuoksi valitsimme Studion”, Sini kertoo.

Studion hankkimisen myötä prosessit todellakin yksinkertaistuivat. Jos ennen graafikon piti tehdä muutokset sivujen tekstiin, nyt kustannustoimittaja voi tehdä ne itse samalla, kun oikolukee julkaisua. Studion esikatselunäkymässä voi myös tarkastella reaaliajassa, miltä muutokset näyttävät taitossa.

Kansainvälisyys kärkenä alusta saakka

Heti Laineen perustamisesta lähtien kansainvälisyys on ollut tärkeää yhtiölle. 

“Tiesimme, että pelkästään Suomessa ei olisi riittävästi yleisöä tällaiselle julkaisulle”, Sini kuvailee. “Vuonna 2016 pohjoismainen hidas elämäntyyli (Nordic slow living) oli myös iso trendi maailmalla, joten tähtäsimme heti maailman markkinoille. Siellä riitti yleisöä.”

Englannin lisäksi yhtiö julkaisee kirjoja nykyään myös suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, ranskaksi ja jopa japaniksi. Sinin ja Maijan mukaan monikieliset julkaisut onnistuvat WoodWing Studiolla helposti.

“Kieliversioiden hallinta on sujuvaa, sillä muut elementit pysyvät taitossa paikallaan. Ainoastaan teksti vaihtuu eri kieliversioissa”, Maija kertoo.

Printti- ja digijulkaiseminen onnistuu samalla alustalla

Laineen kirjat ovat paitsi monikielisiä, myös monikanavaisia: ne julkaistaan sekä paperisina että sähköisesti PDF-muodossa.

“Pyrimme tekemään kirjoistamme visuaalisesti näyttäviä ja laadukkaita, joten moni haluaa kirjamme fyysisinä kappaleina. Pohdimme paljon paperikirjojen painamisen kestävyyttä. Olemme kuitenkin todenneet, että julkaisemamme neulekirjat ovat ajattomia ja niiden käyttöikä on usein vuosia. Julkaiseminen painettuna on siis meidän näkemyksemme mukaan perusteltua”, Sini kertoo.

Digikirjoja alettiin julkaista noin 1,5 vuotta sitten, koska kirjoista haluttiin tehdä saavutettavampia kansainväliselle yleisölle.

“Digikirjoja myydään fyysisiin kirjoihin verrattuna melko minimaalisesti, mutta niillekin on yleisönsä. Fyysisen kirjan toimittaminen esimerkiksi Etelä-Amerikkaan maksaa usein saman verran kuin kirja itse. Siksi haluamme tarjota myös sähköisen vaihtoehdon.”

Laine-lehteä julkaistaan toistaiseksi vain painettuna, mutta myös sen sähköistämistä harkitaan. Sinin mukaan sähköistämisprosessi vaatisi konkreettisia päätöksiä organisaatiossa, mutta työkalut sitä varten löytyvät valmiiksi Studiosta.

Smartium auttoi alkuun pääsemisessä

Smartium on ollut Laineen kumppani Studion käyttöönotosta saakka. Smartiumin Samuli Jokipaltio auttoi yritystä luomaan heille sopivan ympäristön asetuksineen ja koulutti henkilöstön käyttämään Studiota.

“Olen työskennellyt aiemminkin lehtialalla Studion parissa, joten Samuli oli minulle tuttu entuudestaan”, Maija kertoo. “Käyttöönotosta ja siihen liittyvistä koulutuksista jäi hyvät kokemukset.”

Maija kertoo nykyäänkin ottavansa yhteyttä Smartiumiin, kun Studion kanssa on ongelmia. Hänen mukaansa ongelmat ratkeavat yleensä nopeasti – varsinkin silloin, kun julkaisu painaa päälle ja tarve nopealle toiminnalle on suurin.

Tulevaisuudessa palataan juurille ja ydinosaamiseen

Tulevaisuudessa Laine suunnittelee keskittyvänsä yhä enemmän kotimaan yleisöön ja omaan ydinosaamiseensa käsitöiden maailmassa.

“Lähdimme ensin valloittamaan maailmaa, sitten palasimme myös kotiin. Suomalainen neuleyleisö on todella iso ja täällä tehdään paljon käsitöitä. Olemme tehneet sivuharppauksia esimerkiksi keitto- ja bisneskirjoihin, mutta jatkossa haluamme panostaa entistä enemmän ydinosaamiseemme eli käsitöihin”, Sini visioi. 

Lokakuussa 2023 Laine myi enemmistöosuuden liiketoiminnastaan A-lehdet-konsernille. Laine jatkaa A-lehtien itsenäisenä tytäryhtiönä. Tavoitteena on yhteisvoimin palvella neulojia ja käsityöharrastajia entistä paremmin – niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Kuva: Riikka Kantinkoski / Laine Publishing

Asiakastarinat